ChatGPT hastalara yanıt vermede insan doktorlardan daha mı iyi?
Hasta derecelendirmelerini inceleyen yeni bir araştırmaya göre, ChatGPT, insan doktorlardan daha empatik olabilir.Pek çok insan yapay zekanın (AI) sağlık sorunlarıyla karşılaşıldığında pervasızca, gerçeklere dayalı tavsiyeler sağlayacağını varsaysa da, incelik söz konusu olduğunda aslında gerçek doktorlardan daha iyi bir biçimde değerlendiriliyor gibi görünüyor.
Yapay zekayı sağlık hizmetlerini herkes için erişilebilir hale getirmenin bir yolu olarak kullanma fikri, dil modelleri etkileyici doğruluk gösterdiğinden birçok kez gündeme geldi, ancak doğrudan hastayla konuşmak için gerekli empatiye sahip olup olmadıkları en değerli sorulardan biri oldu. . Tıp, kültürel ve sosyal bağlamları hesaba katan insan becerisi gerektirir ve geçmişte dil modellerinin bu görevlerde berbat olduğu kanıtlanmıştır.
Ancak bir çalışma, insanların bir sağlık “uzmanı” olarak yapay zeka ile yalnız kalmayı gerçekten ne kadar sevdiklerini bulmaya çalıştı.
California San Diego Üniversitesi araştırmacıları, Reddit’ten rastgele seçilen 195 hasta sorusundan bir örnek aldı ve her birinin soruları doğrulanmış bir doktor yanıtladı. Grup daha sonra aynı soruları ChatGPT’ye yöneltti ve yanıtlarını toplayarak yepyeni insan yanıtlarıyla rastgele getirdi. Bu rastgele yanıtlar, bilgilerin doğruluğu, hangi yanıtların daha uygun olduğu ve yanıtların ne kadar empatik olduğu (hastaya karşı tutumları ne kadar iyiyse) açısından derecelendirilmek üzere lisanslı sağlık uzmanlarına verildi.
Yüzde 78,6 ChatGPT’ye, yüzde 22 gerçek doktorlara
şaşırtıcı bir şekilde değerlendiriciler hekim muadillerine göre daha kaliteli ve çoğu zaman çok daha uzun olan ChatGPT muadillerini yüzde 78,6 oranında tercih ettiler. . Tezgahların ortasındaki muazzam fark hayret vericiydi. “İyi” veya “çok iyi” olarak derecelendirilen yanıtların oranı, doktorlar için yalnızca yüzde 22’ye kıyasla, chatbot için yaklaşık yüzde 80’di.
Empati söz konusu olduğunda, chatbot doktorları geride bırakmaya devam etti. ChatGPT’nin benzerleri Yüzde 45’i “empatik” veya “çok empatik” olarak derecelendirildihekimlerin cevaplarının sadece yüzde 4,6’sı aynı formda değerlendirilmiştir.
Sonuçlar, ChatGPT’nin son derece etkili bir çevrimiçi sağlık asistanı olduğunu gösterdi, ancak bu araştırmanın tasarımında sorunlar olduğunu belirtmekte fayda var. İlk olarak, ankete verilen yanıtların hekimlerin boş zamanlarında yanıt verdiği ve soruyu soran kişiden tamamen kopuk olduğu bir çevrimiçi forumdan alınmış olması, bazılarını açıklayabilecek yetersiz ve kişisel olmayan yansımalarla sonuçlanma olasılığını büyük ölçüde artırmaktadır. empati farklılıkları.
Ayrıca ChatGPT, çevrimiçi bilgileri taramanın ve aktarmanın çok etkili bir yoludur. Ancak mantıklı düşünemez veya akıl yürütemez. Doktorlar, ChatGPT’nin yanlış tavsiye vermesine veya sağlam temel bilgiler olmadan sorunu anlayamamasına neden olabilecek, önceki vaka çalışmalarının mevcut anlayışının dışında kalan yeni olaylarla karşı karşıya kalabilir.
Bu nedenle, sağlık hizmetleriyle tek temas noktası olmasa da ChatGPT’nin, zaten bunalmış doktorlar için olayları iletmenin ve iş yüklerini önceliklendirmenin eksiksiz bir yolu olması mümkün olabilir. Araştırmacılar, yanıtları taslak haline getirebileceklerini ve ardından hekimlerin en uygun sonuçları elde etmek için bunları düzenleyebileceklerini öne sürüyorlar.
Çalışma JAMA Internal Medicine dergisinde yayınlandı.